Wróć

Can Audio Be the Next Big Move for Your Brand?

Dymitr Romanowski3 gru 2025 r.-

Switch language:

Subchapter

Cześć, kontynuuję wątek Growth Hakingu skierowanego do bardzo wąskiego grona naszych odbiorców.

Dziś poruszę temat podcastów audio (nie wideo), a konkretnie czy warto inwestować w treści audio w budowaniu marki i jej zasięgów. Na koniec podam Tip, który przy wydatku marketingowym 3000 PLN jest równy wydatkowi 30000 PLN i więcej.

Badanie odbiorców treści audio

Zacznę od końca, czyli od odbiorców treści audio. Kim są oraz jak słuchanie podcastów koreluje z ich User Experience.

Badanie słuchaczy podcastów wykazało, że:

  • Słuchaczami podcastów są częściej mężczyźni niż kobiety;
  • Osoby starsze słuchają podcastu przez dłuższy czas;
  • Uczestnicy, którzy mieli większą neurotyczność, rzadziej słuchali podcastów;
  • Osoby słuchające podcastów mają silniejsze potrzeby informacyjne;
  • Słuchanie podcastów należy odróżnić od korzystania z mediów społecznościowych;
  • Potrzeby informacyjne, a nie potrzeby społeczne lub emocjonalne mogą być bardziej istotnymi motywacjami do słuchania podcastów (Tobin, 2022).

Teraz najważniejsze :)

  • Przyswajanie wiedzy z podcastów nie jest zakłócane przez koncentrację potrzebną do prowadzenia pojazdu (Jabbari, 2025);
  • Nie stwierdzono istotnych różnic w nabywaniu wiedzy (np. dokładności) między jazdą bez rozpraszania uwagi w warunkach miejskich a jazdą poza miastem ( p > 0,05, η 2 = 0,011). Jednak jazda poza miastem wykazała nieznacznie wyższą dokładność w porównaniu z jazdą w mieście w warunkach oceny bezpośredniej ( p < 0,05, η 2 = 0,018).

Zasięgi podcastów

Szczerze mówiąc, zapoznając się z tymi wynikami badań, zastanawiam się, czy podcast nie jest idealnym kanałem komunikacji dla marek, których marketing jest oparty o wiedzę. Sprawdźmy zasięgi.


International Journal of Human-Computer Interaction (2004).

Spotify ma prawie 700 mln aktywnych użytkowników (Q2 2025), gdzie 10 lat temu ze Spotify korzystało 77 mln (Q2 2015). Wzrost niemal że 10 krotny w ciągu 10 lat. Jest to wynik łączny dla całego rynku audio.

Spotify obecnie posiada 32% udziałów w segmencie muzycznym. Apple Music (ok. 12.6% - 15%), pozostałe kluczowe platformy to Amazon Music i YouTube Music, ale w przypadku segmentu podcastów rynek kszałtuje się nieco inaczej:

Prym wiedzie Apple Podcasts z 37,6% udziałem w rynku, gdzie Spotify utrzymuje 2. pozycję (28,2%).

Mechanizm angażowania

Jak marki aktywnie wykorzystują podcasty do budowania swojej relacji i sprzedaży?

Odbieramy nagrodę “Innovation Award” dla projektu “Pfleiderer” za “dotarcie do celu – portu “Innowacyjność w eCommerce” Nagrody są naszymi papierami wartościowymi. Akcjami uprzywilejowanymi co do głosu i certyfikatami potwierdzającymi jakość naszej pracy.

Podcasty tworzą poczucie konwersacyjnej intymności między gospodarzami a słuchaczami (Berry, 2016), pielęgnując relacje paraspołeczne (Moe, 2023). Te powiązania, budowane z czasem, sprawiają, że podcasty są przekonujące, a słuchacze stają się otwarci na reklamy (Beck i in., 2022).

Audiocentryczny charakter podcastów wzmacnia zapamiętywanie marki, dzięki czemu wzmianki o produktach i ich integracja z narracją są skuteczniejsze niż proste prezentacje produktów (Milovan, 2025).

Growth Hacking

Dodatkowy atut obecności na platformach streamingowych znajduję w backlinkowaniu i SEO. Ile możesz zapłacić za backlink z Apple.com, czy Amazon.com? Co myślisz o tym, że ten backlink dostaniesz w pakiecie wraz z uruchomieniem podcastu?

No i na koniec. Przecież nie musimy od razu działać ze znanymi podcasterami i wydawać miliony. Wystarczy, że wprowadzimy wersję audio dla naszych artykułów, czy opisów produktów. Tym samym rozszerzymy dostępność naszych treści, które można nie tylko czytać, ale również słuchać jadąc samochodem. Przy okazji, staniemy się bardziej Dostępni, więc spełnimy kolejny wymóg WCAG.

Z naszej strony wykonaliśmy pierwsze kroki i oprócz nowych miejsc, gdzie można poznać The Story, pozyskaliśmy piękne linki do naszej strony:

Jak widzisz, to kolejny pomysł z serii, jak upiec dziesięć pieczeni na jednym ogniu.

Dbamy, aby każde rozwiązanie podnosiło jakość doświadczeń klientów.

Chętnie podzielimy się wiedzą, jak tanio i szybko wprowadzić swoją markę na platformy z podcastami, wdrożyć audio do prezentacji produktowych i bloga oraz otrzymać w gratisie boost z backlinkami od Apple.com i pozostałych platform z wysokim DR.

Powiązane analizy

The Confident Clinician

Platformy edukacyjne gromadzą dziś ogromne zasoby treści, które z czasem stają się równie cenne, co trudne do uporządkowania.

Czytaj więcej

Stender GmbH

Stender to dokumentacja techniczna w przemyśle lotniczym, kosmicznym i obronnym od czasów II Wojny Światowej.

Czytaj więcej

mojdhl.pl

Rosnące oczekiwania klientów wobec usług kurierskich generują, jednocześnie, wyzwania związane z obsługą zapytań 
i zapewnieniem bezpieczeństwa operacyjnego.

Czytaj więcej