Can Audio Be the Next Big Move for Your Brand?
Dymitr Romanowski • 3 gru 2025 r. • -
Switch language:
Subchapter
Cześć, kontynuuję wątek Growth Hakingu skierowanego do bardzo wąskiego grona naszych odbiorców.
Dziś poruszę temat podcastów audio (nie wideo), a konkretnie czy warto inwestować w treści audio w budowaniu marki i jej zasięgów. Na koniec podam Tip, który przy wydatku marketingowym 3000 PLN jest równy wydatkowi 30000 PLN i więcej.
Badanie odbiorców treści audio
Zacznę od końca, czyli od odbiorców treści audio. Kim są oraz jak słuchanie podcastów koreluje z ich User Experience.
Badanie słuchaczy podcastów wykazało, że:
- Słuchaczami podcastów są częściej mężczyźni niż kobiety;
- Osoby starsze słuchają podcastu przez dłuższy czas;
- Uczestnicy, którzy mieli większą neurotyczność, rzadziej słuchali podcastów;
- Osoby słuchające podcastów mają silniejsze potrzeby informacyjne;
- Słuchanie podcastów należy odróżnić od korzystania z mediów społecznościowych;
- Potrzeby informacyjne, a nie potrzeby społeczne lub emocjonalne mogą być bardziej istotnymi motywacjami do słuchania podcastów (Tobin, 2022).
Teraz najważniejsze :)
- Przyswajanie wiedzy z podcastów nie jest zakłócane przez koncentrację potrzebną do prowadzenia pojazdu (Jabbari, 2025);
- Nie stwierdzono istotnych różnic w nabywaniu wiedzy (np. dokładności) między jazdą bez rozpraszania uwagi w warunkach miejskich a jazdą poza miastem ( p > 0,05, η 2 = 0,011). Jednak jazda poza miastem wykazała nieznacznie wyższą dokładność w porównaniu z jazdą w mieście w warunkach oceny bezpośredniej ( p < 0,05, η 2 = 0,018).
Zasięgi podcastów
Szczerze mówiąc, zapoznając się z tymi wynikami badań, zastanawiam się, czy podcast nie jest idealnym kanałem komunikacji dla marek, których marketing jest oparty o wiedzę. Sprawdźmy zasięgi.
Spotify obecnie posiada 32% udziałów w segmencie muzycznym. Apple Music (ok. 12.6% - 15%), pozostałe kluczowe platformy to Amazon Music i YouTube Music, ale w przypadku segmentu podcastów rynek kszałtuje się nieco inaczej:
Prym wiedzie Apple Podcasts z 37,6% udziałem w rynku, gdzie Spotify utrzymuje 2. pozycję (28,2%).
Mechanizm angażowania
Jak marki aktywnie wykorzystują podcasty do budowania swojej relacji i sprzedaży?
Podcasty tworzą poczucie konwersacyjnej intymności między gospodarzami a słuchaczami (Berry, 2016), pielęgnując relacje paraspołeczne (Moe, 2023). Te powiązania, budowane z czasem, sprawiają, że podcasty są przekonujące, a słuchacze stają się otwarci na reklamy (Beck i in., 2022).
Audiocentryczny charakter podcastów wzmacnia zapamiętywanie marki, dzięki czemu wzmianki o produktach i ich integracja z narracją są skuteczniejsze niż proste prezentacje produktów (Milovan, 2025).
Growth Hacking
Dodatkowy atut obecności na platformach streamingowych znajduję w backlinkowaniu i SEO. Ile możesz zapłacić za backlink z Apple.com, czy Amazon.com? Co myślisz o tym, że ten backlink dostaniesz w pakiecie wraz z uruchomieniem podcastu?
No i na koniec. Przecież nie musimy od razu działać ze znanymi podcasterami i wydawać miliony. Wystarczy, że wprowadzimy wersję audio dla naszych artykułów, czy opisów produktów. Tym samym rozszerzymy dostępność naszych treści, które można nie tylko czytać, ale również słuchać jadąc samochodem. Przy okazji, staniemy się bardziej Dostępni, więc spełnimy kolejny wymóg WCAG.
Jak widzisz, to kolejny pomysł z serii, jak upiec dziesięć pieczeni na jednym ogniu.
Chętnie podzielimy się wiedzą, jak tanio i szybko wprowadzić swoją markę na platformy z podcastami, wdrożyć audio do prezentacji produktowych i bloga oraz otrzymać w gratisie boost z backlinkami od Apple.com i pozostałych platform z wysokim DR.
Powiązane analizy
The Confident Clinician
Platformy edukacyjne gromadzą dziś ogromne zasoby treści, które z czasem stają się równie cenne, co trudne do uporządkowania.
Czytaj więcejStender GmbH
Stender to dokumentacja techniczna w przemyśle lotniczym, kosmicznym i obronnym od czasów II Wojny Światowej.
Czytaj więcejmojdhl.pl
Rosnące oczekiwania klientów wobec usług kurierskich generują, jednocześnie, wyzwania związane z obsługą zapytań i zapewnieniem bezpieczeństwa operacyjnego.
Czytaj więcej